jan klare

1000

Jan Klare reeds

Bart Maris trumpet

Wilbert de Joode bass

Michael Vatcher drums

»1000« (sprich: tausend) ist eine deutsch/ niederländisch/ belgisch/ amerikanische  Band – kein “Projekt”, sondern eine “working band” und hat seit seiner Gründung 2004 eine beachtliche Liste von Konzerten, Festivalauftritten, CD Veröffentlichungen und Besprechungen vorzuweisen. Die Gruppe trägt diesen Namen, weil “1000″ eine so grosse Zahl ist.

Das Quartett, bestehend aus dem “Rythmus -Dream-Team” de Joode/ Vatcher und den (musikalischen) “Zwillingen” Maris/ Klare, ist in der improvisierten Musik beheimatet, beschäftigt sich aber eingehend mit Kompositionen von u.a. Klare, Ravel, Pergolesi. Eine telepathisch unterlegte, eigene Klangsprache und Kommunikationsstrategie hat sich im Laufe vieler Konzerte kristallisiert und ist auf 3 CDs dokumentiert. Bei “1000″  gehen  Komposition und ihre improvisatorische Weiterentwicklung Hand in Hand, die Band schafft es meisterlich, einer gerade aufkeimenden Idee durch ein Higgs Teilchen Masse zu geben und ins komponierte Universum zu überführen. Das Repertoire ist komplex, doch niemals statisch –  die Musik bleibt immer handfest.

“One finely balanced and continually surprising ensemble. Definitely recommended.” Stuart Kremsky, Cadence

“The creativity of the band continues to be a hallmark as its members play off each other and go out on individual excursions that are shaped by nuggets of surprise.“  Jerry D’Souza

“1000 is/are a consistently interesting quartet that keep evolving and getting better with each release.” Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery

Saxofonist Jan Klare lebt nach langen Aufenthalten in England und den Niederlanden seit Anfang der 90-iger Jahre in Münster. Die Palette seiner musikalischen Aktivitäten ist extrem breit und hat ihn in Kontakt mit verschiedensten Medien und Musikstilen gebracht. Er hat diverse literarische Vorlagen vertont und sich darüberhinaus mit “The Dorf” oder  »Das Böse Ding« einen Namen gemacht.

Bart Maris spielt Trompete. Es wäre sehr aufwändig, alle Bands aufzulisten mit denen er über die Jahre gespielt hat, es scheint als sei er auf jeder belgischen CD vertreten, die in den letzten Jahren veröffentlicht wurde.Er war Gründungsmitglied von »X-Legged Sally« sowie von »Think Of One« bevor er diese Band 2003 verliess, um seine Energie in »Flat Earth Society« zu stecken. Er spielt ausserdem »Jaune Toujours«, einer Brüsseler Folk Band mit seinem Bruder Piet Maris an Gesang und Akkordeon, Darüber hinaus hat er mit Kollegen wie Fred Frith gespielt.

Wilbert de Joode ist einer der eigenständigsten Bassisten der europäischen Szene. Der Amsterdamer hat mit einer Vielzahl von Berühmtheiten wie Fred Frith, Han Bennink, John Zorn, George Lewis, Mats Gustafson etc gearbeitet und ist regelmäßig auf den einschlägigen Festivals sowohl in Europa als auch den USA und Kanada zu sehen.

Percussionist Michael Vatcher lebt seit 1977 in Amsterdam und arbeitet in Europa mit Musikern und Ensembles wie Available Jelly, der band The Ex, Frankie Douglas Sunchild, Roof; und Michael Moore’s Bands. Andere Musiker, mit denen er gearbeitet hat umfassen John Zorn, Simon Nabatov, Ernst Rijseger. Michael ist künstlerischer Leiter für den musikalischen Part beim Improvisations Festival Frascati in Amsterdam.

english text

»1000« is a german/ dutch/ belgium/ american band – not a so called “project”, but a “working band”: The group has build a remarkable list of concerts, festival appearances, cd releases and reviews since its foundation in 2004. The quartet is called “1000″, because one-thousand is large number.

»1000«, consisting of the “rhythm-dream-team”: de Joode/ Vatcher and the (musical) “twins” Maris/ Klare, is at home in the world of improvised music,  but still deals intensively with  compositions by a.o. Klare, Ravel, Pergolesi. Their musical language and strategy of communication (as documented on 3 CDs) is almost telepathically  and has crystallised in the course of many concerts.  With “1000″ composition and its improvisational development go hand in hand, the band masterfully manages to add a Higgs particle to any burgeoning idea in order transform this idea into composed universe. The repertoire is complex, but never static – the music stays solid at any moment.

„Shoe“ ist das dritte Album des Quartetts, das sich Tausend nennt, und es arbeitet sich mit einer Prise Selbstironie an den Gewissheiten der jazzenden Moderne und des freien Spiels entlang. …. die Durchführung so nachempfindbar energiedurchzogen, dass „Shoe“ bei allem Experiment unterhaltsame Qualitäten entwickelt. RD Jazzthing 9/12

“One finely balanced and continually surprising ensemble. Definitely recommended.” Stuart Kremsky, Cadence

“The creativity of the band continues to be a hallmark as its members play off each other and go out on individual excursions that are shaped by nuggets of surprise.“  Jerry D’Souza

“1000 is/are a consistently interesting quartet that keep evolving and getting better with each release.” Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery

Saxophonist Jan Klare lived in Düsseldorf from ’79 to ’87. 1987 he went to London, where he worked with Harry Beckett, Ricardo Santos amongst others. In 1990 he moved to the netherlands and then again germany and was involved in a large number of bands and productions in all genres. His most important band is »Das Böse Ding«, which has released 5 CD’s and is well active on the european scene.

Bart Maris plays trumpet. It would be impossible to give a list of bands he is in or plays with, as he seems to be on nearly every Belgian CD released in the last couple of years. He was one of the original members of X-Legged Sally, and also of Think Of One before he quit that band in 2003 to put all of his energy in Flat Earth Society. He is also a member of Jaune Toujours, a Brussels folk band with his brother Piet Maris on vocals and accordion and has worked with people as Fred Frith.

Wilbert de Joode is a veritable research scientist of bass pizzicato and bowing techniques. A self-taught musician, he has been playing the double-bass since1982. His idiosyncratic style was soon noticed and he came into contact with such musicians as J.C.Tans en Rinus Groeneveld, Michiel Braam, Han Bennink en Han Buhrs (Schismatics). de Joode is currently one of the most active bass players on the Dutch improvised music circuit.

Percussionist Michael Vatcher has been based in Amsterdam since 1977, working in Europe over ten years with musicians and ensembles such as Available Jelly, the band The Ex, Frankie Douglas Sunchild, Roof; and Michael Moore based bands. Other musicians he has worked with include John Zorn, Simon Nabatov, Ernst Rijseger. Michael is artistic director for the music element of the Improvisation Festival Frascati in Amsterdam.

Pressestimmen

Selbst Altsaxophonist Jan Klare, immer für Überraschungen gut, machte diesmal in Harmonie und servierte zusammen mit Michael Vatcher, Wilbert de Joode und Trompeter Bart Maris delikate Köstlichkeiten auf der Basis klassischer Musik, die sich als ideales Spielmaterial für die sensibel agierenden FreeJazzer erwies.
Sven Thielmann, 23.1.06 WAZ

Das Ohr forderten auch die in avantgardistische Jazzfelder überführten klassischen Zitate des neu formierten Quartetts »1000«. Saxofonist Jan Klare, der Holländer Wilbert de Joode am Kontrabass, der Belgier Bart Maris an der Trompete und der Amerikaner Michael Vatcher am Schlagzeug entzündeten Feuerwerke voller verquerer Improvisationen und spritzig-witzigem Umgang mit den verwendeten thematischen Bezügen.
NRZ, 24.1.06

The music of the European quartet on also moves in mysterious ways. The prevailing mood is somber, and even a bit stern, but saxophonist Jan Klare, trumpeter Bart Maris, bassist Wilbert de Joode, and drummer Michael Vatcher do have their playful sides. It just comes out in strange ways, like the strangled duet for Maris and Klare on the first track, “City Forest,” or Klare’s later honking solo like he’d come across a lakeful of ducks. Most of the tunes are credited to Klare, with “Panorama” based on a theme by Monteverdi and “Fountain” on one by Ravel. The others are Free improvisations credited to the quartet. There’s usually no attempt to do anything so pedestrian as to swing, and more often than not, there’s not even a pulse to hold onto. Nonetheless, thanks to four strong individual sounds with definite ideas about the way improvisations work, the music both moves forward and holds your interest. The spaciousness of the band’s interactions allows each instrument to be heard as an equal voice in the proceedings. Maris’ quizzical trumpet, Klare’s blustery saxes, de Joode’s aggressive and physical bass playing, and Vatcher’s ultra-dynamic approach to the proceedings make for one finely balanced and continually surprising ensemble. Definitely recommended.
Stuart Kremsky, cadence |apr-may-jun 2010

České pořekadlo, že někdo „udělal botu“, pro soubor 1000 neplatí. Ta „bota“ je v titulu desky, vydané na kanadských Red Toucan Records, zástupná za něco pevného, stálého, bytelného. Vedoucí kvarteta, německý skladatel, saxofonista, klarinetista a flétnista Jan Klare, totiž vyznává, že chce vytvářet hudbu, která by byla tak zřejmá a hmatatelná jako objekty, které jsou vytvořeny z kůže nebo ze dřeva. Ale co ten název 1000? Vznikl už v roce 2004 na základě koncertní řady 1000 roků jazzu a mohli jsme se s ním setkat na albu Played 1000 roku 2009, jež vyšlo na Leo Records. Obsazení s tímto předchůdcem je totožné: vedle vedoucího jsou tu belgický trumpetista Bart Maris, holandský kontrabasista Wilbert de Joode i americký hráč na bicí Michael Vatcher, který nás překvapí také hrou na pilu. Obsazení tedy nejen mezinárodní, ale zároveň špičkové. Ostatně jeho členové se spolu setkávali už před založením souboru při různých příležitostech a jejich dosavadní dráhy v nejrůznějších seskupeních jsou hvězdné. Okamžitý hbitý nástup do první improvizace (Sole) předznamenává sled dalších jedenácti čísel, rozlomených do dvou proudů:  čtyř bezbřehých, rozkomíhanějších improvizací a osmi očividně důkladně promyšlených kompozic z pera Klarea, rozdílných, avšak nadaných jasným směřováním i poměřováním sil. Saxofony s trubkou se snoubí, překřikují, doplňují, kochají se svou provázaností, zatímco basa hude jako o závod a tmelí vše svou důkladností a všudypřítomné bicí jsou razance sama a nejsou přeslechnutelné ani při tichých pasážích. Vatcher je se svou soupravou zřejmě srostlý. Onu rozdílnost ani ne tak pojetí jako výsledného zpracování můžeme demonstrovat hned na dvojici Outsole a Insole, kde v prvním případě jde o překotnou zvukovou mozaiku, zatímco skladba má svůj pevný, byť proměnlivý řád. A čím nás hudebníci takřka na každém kroku překvapují? Celou škálou nejrůznějších variací od kolotočovosti, výkřikovosti, rozvichřenosti, rozezpívanosti, rozdychtěnosti, střelnice tónů, sledu lakonických monologů, umně poskládaných do udivujícího kaleidoskopu, při ztišení a zpomalení zase prošpikováváním různými špílci a nacházením neobvyklých souvislostí, kterými hudebníci zřejmě rádi zaskočí i sebe navzájem, vymyšlenostmi, které jim činí zřejmé potěšení. Každou z Klareových skladeb bych mohl označit nějakým přízviskem, například Heel její zadumaností a zdánlivou rozpačitostí, ze které se však rekrutují nečekané vzlínavé sounáležitosti, Lining šibalskou rozverností, Tongue (která je opentlena hrou na pilu) dramatickou nevázaností i vyvázaností z obvyklosti, nebo Quarter plnokrevnou jazzovostí – až po závěrečné Lacer, jejíž mudrování (s pobrukujícím basovým sólem) sumarizuje předchozí výpady. Je to album, které je posluchačům blízké jak svou výbušnou rázností, tak vydechováním konejšivé pohody. Jistě, směřování k definitivním artefaktům je tu dotvrzeno a nikdo ze zúčastněných přitom neudělal onu pověstně českou „botu“. Jak obvykle zakončují kritici v západních zemích podobné recenze: Definitivně doporučuji.

Z.K. Slabý

Inspiration can come from unexpected sources. For reed player Jan Klare, it sprung from the words of a musician who churned in him the desire to create music that was as palpable as an object made of leather or wood. Palpability can be physical as well as organic and if Klare was looking for the latter, he has accomplished it splendidly on this recording. In keeping with his desire and his vision, Klare moulds a tangible portrait of a (Shoe). He could have as well done it with just a single stylistic impulse but he imbibes different approaches for an absorbing experience. He wrote all but four tracks, which are improvisations, that this worthy band brings front and center. Improvisation is the group’s strong point and it ramps interest right from the time it starts building “Sole.” A communion of ideas bonded by free invention rises over an electrifying undercurrent as brass unfurls in unruly and trenchant waves over skittering drums and rumbling bass. The band certainly does not waste any time grabbing attention. A melodic and frisky air is set up on “Vamp” by Klare (on saxophone) and Bart Maris before the trumpeter shifts into bop mode as Wilber de Joode sets up a walking bass line and drummer Michael Vatcher adds a host of colors and consonances. Klare frees the boundaries in a burst of robust ideas before he and Maris come together for a smooth coda. The creativity of the band continues to be a hallmark as its members play off each other and go out on individual excursions that are shaped by nuggets of surprise. This is not unexpected given the pedigree of the musicians who have long made vital contributions to the cause of jazz and improvised music. By the time the group wraps things up on “Laces”—a relaxed tune that nonetheless has eddying pools of brass that jut out into the open and then scamper back, with some deep-hued bowing and textured accents on the drums—it has made that palpable impact.

Jerry D’Souza

1000 [JAN KLARE/BART MARIS/WILBERT DE JOODE/MICHAEL VATCHER] – (Shoe)(Red Toucan 9343; Canada) Recorded at Studio Odeon 120, Bruxelles on May 5, 2011.

This is the third album for Bart Maris’ 1000 quartet which features: Jan Klare on reeds (alto sax, bass clarinet & flute from what I can tell); Bart Maris on trumpet; Wilbert de Jood one bass and Michael Vatcher on drums. This band is called 1000 (thousand) because it was born in 2004 in a series of concerts called 1000 years of jazz , because 1000 is a strong number and because it is as digital as can be. Although I am not very familiar with either frontline horn player, the rhythm team mates do get around: Wilbert DeJoode can be found on more than two discs with Ab Baars, Cor Fuhler, Ig Henneman and Michel Braam. US born, Amsterdam-based drummer, Michael Vatcher has recorded more than three dozen discs with Michael Moore, Trio Braame and 4 Walls. Most of the pieces here written by Mr. Klare who is the leader of this quartet, the rest (four) are group improvisations. 1000 have a tightly wound group sound, listening and responding quickly. The instrumentation is similar to the original Ornette quartet and they seem to be influenced at times. The group improvs are short and do a good job of balancing the diverse written material. I like the way “Welt” starts off slowly and then switches directions and tempos with unexpected results. The construction of each written piece is different giving the quartet challenges to play through. Sometimes Mr. Klare will write some bent harmonies for both horns as well as having them complete each other’s odd lines. 1000 is/are a consistently interesting quartet that keep evolving and getting better with each release.

Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery

Les fantômes du passé ne hantent plus le quartet de Jan Klare. Et si s’invitent quelque accent masadien ici et quelque alto aylérien ailleurs, il ne s’agit que de courts – et néanmoins complices – clins d’œil aux inspirateurs de jadis. L’autonomie a donc gagné du terrain chez Jan Klare, Bart Maris, Wilbert de Joode et Michael Vatcher. Le bouillonnement free est là mais la suavité aussi. La ballade se gorge d’angoisse ; l’alto et la contrebasse visitent un entresol périlleux, soudainement déjoué par une lumineuse mélodie ; la flûte accorde quelque fraîcheur à la banalité d’un thème sautillant. Les scénarios sont donc multiples mais jamais animés d’une diversité calculée. D’où ce disque particulièrement attachant et réjouissant.
Luc Bouquet, Le son du grisli

Vom Wínd zur Fanfare

Klare und Co. Am Rande des Spielbaren Der Amerikaner Michael Vatcher bespielt seine gesamte Schiessbude mit Sticks, mit Besen, mit Schlegeln, mit Händen und Füssen. Mit feuchten Fingerkuppen bringt er das Fell der Snaredrum zum Schwingen, mit dem Ellenbogen variiert er die Spannung. Er bespielt die Rahmen seiner Trommeln, die Ständer seiner Becken. Und er ist nur einer aus dem Quartett »1000«.

Der Zuschauer weiss gar nicht, wohin er zuerst schauen soll. Wilbert de Joode bearbeitet seinen Bass mal mit den Fingerkuppen, mal mit dem Bogen. Ganz tief greift er die Saiten und erzeugt erstaunlich hohe Töne mit seinem bauchigen Instrument. Dann wieder scheint der Niederländer regelrecht mit dem Bogen an den Saiten zu sägen und erzeugt lang gezogene, kratzige Tiefen.

Die Bläser Bart Maris aus Belgien /Trompete) und der Kopf der Band, der Münsteraner Jan Klare (Saxofon und Querflöte), stehen ihren Kollegen in nichts nach: Maris präsentiert eine Klangpalette, die vom Rauschen des Windes bis zur glasklaren Fanfare reicht, und Klare kann sein Saxofon spielen, ohne das Mundstück zu probieren.

Zur Präsentation der neuen CD »unplayable« spielte das Quartett am Donnerstagabend, eingeladen vom Westfälischen Kunstverein, im Landesmuseum auf. Nachdem im Eröffnungsstück »Last call…« tatsächlich noch Spuren des Bebop zu hören waren, ging es mit dem Titelstück der CD rückhaltlos in die Gefilde des Freejazz. »Unplayable« hat Klare seinen Musikern auf den Leib geschrieben, ein Stück am Rande des Spielbaren, mehr Anstachelung als Komposition. Denn jedes Mitglied des international besetzten Quartetts, das weiss Münsters erfolgreichster Jazzmusiker, ist ein Improvisationstalent erster Güte.

Das Stück verlangt der band und dem Publikum einiges ab, beginnt wie das Klanggewirr aus einem Orchestergraben während des Einspielens und bietet dann einen wilden Schlagabtausch zwischen melodischen Passsagen und kreativem Chaos. Ein Schlagzeugsolo, das Saxofon meckert ein Staccato, der bass sägt Klänge dazwischen und die Trompete röchelt. Irre! »1000« zu hören, ist ein Genuss, sie spielen zu sehen, ein Erlebnis! Frank Zimmermann WN 13.1.2007

Tristan jazzt mit Isolde

Aufregend und unkonventionell ist die Richtung des Jazz- Ensembles »1000«, das europaweit Ruhm geniesst, und am Donnerstag im Kunstverein im Landesmuseum ein Heimspiel gab. »Unplayable« beschreibt den hohen Anspruch von Altsaxofonist Jan Klare, Trompeter Bart Maris, Kontrabassist Wilbert de Joode und Drummer Michael Vatcher. Jan Klare hat nicht nur selbst komponiert, sondern auch klassische werke für die Besetzung von »1000« arrangiert. Kaum zu glauben, dass Richard Wagners »Tristan« auf seinen sinfonischen Klang verzichten kann und auch in der Improvisation seine romantische Mystik nicht ganz verliert. Noch eigenwilliger ist der Bezug zu J. S. Bach. Doch auch hier, in einer seiner »Two Part Inventions«, wurde nicht auf charakteristische Stilmerkmale verzichtet. Affektgeladene Läufe auf der Trompete und dem Saxofon, bei denen die barocken Harmonien durch avantgardistische Klänge ersetzt wurden, waren ebenso will wie Fugen-artige Passagen. Spannend! Anna Austrup MZ 13.1.2007

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